به یاد همه ی نوجوانان و جوانان ایران
به یاد همه ی اعضای گربه چت (کت روم)
نوشتن این مقاله با بغض و دلتنگی عمیق برای تک تک اعضای کت روم شروع میشه و با مژدگانی خبر خوب به پایان میرسه
مرور خاطرات
بیاید دفترچه خاطرات خانواده ی کت روم رو این بار باهم صفحه به صفحه بخونیم
نسخه ی اولیه کت روم با نام گربه چت در بازار منتشر شد
گربه چت جایی برای ارتباط و سرگرمی نسل جوان بود
از روز اول که وقتی ۲ کاربر فعال داشت تا روز های آخر که ۵۰ هزار کاربر روزانه فعالیت دشتند ، فلفل، کوشان و حکمت با بچه ها در ارتباط بودند .
این ارتباط باعث دوستی و درک عمیق نیاز های بچه های کت روم شد.
لفظ بچه ها اینجا تنها نشان احساس صمیمیت و دوستی بین ما و اعضای کت روم هست.
شاید اعضای کت روم فکر کنند این مدت که نیستیم ، فراموششون کردیم وازمون دلسرد بشن .
اما خب اینجا تو اتاق فکر کت روم هنوزم خاطره های شما رو مرور میکنیم ؛ میخندیم و گاها اشکمون جاری میشه و میگیم یادش بخیر.
تک تک شما انگیزه ای برای رشد و بزرگ شدن کت روم بودید و هستید .
آسیب های جنگ
وقتی دیدیم همه ی بچه های ایران به طور غیر مستقیم هنوز از جنگ تحمیلی ۸ ساله رنج می بردند و یک جنگ دیگر رو تجربه کردند….انگیزه ی ما برای رشد و تربیت وبزرگ شدن کت روم بیشتر شد.
میگید من دیوونم ؟! جنگ ۸ ساله که سال ها پیش تموم شد. جنگ تموم شد اما زخمایی که رو تن و روان بچه های اون دوران نشست چی ؟ تموم شدن؟
یا اصلا مگه اون زمان همه رفتن جبهه ؟
نه اما همه تو اون شرایط اقتصادی ، اجتماعی زندگی کردند ….
همون بچه ها بزرگ شدن و حالا والدین و پدربزرگ مادربزرگ های نسل جدیدن 🙂 و این زخما نسل به نسل منتقل شدند.
اندیشه نبود!
ما در کت روم متوجه شدیم ، بچه ها بسیار باهوش و بااستعدادن اما در فکر کردن و اندیشه کمتر آب دیدن!
یک ضرب المثلی هست که میگه ماهی خوردن بلدم اماچطور ماهی میگیرن؟
و فکر کردن مثل همین ماهی گیری هست!
آیا منطقیه بریم یقه ی والدین و مدرسه ها رو بگیریم و بگیم چرا بچه ها ماهیگیری بلد نیستننن؟؟؟؟
اما خب اونام میگن آقای قاضی صبر کن آخه اوناهم به ما ماهگیری یاد ندادن و خودمونم بلد نیستیم 🙂
ماهیگیری رو کجا بلد بود؟!
وقتی بچه بودم همیشه قبل از شروع کارتون های شبکه ۲ ساعت ۴ اخبار جوانه ها پخش میشد .اخبار جوانه ها مخصوص نوجوون ها بود .تو اخبار هر روز خبری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود .
مسابقه ی نقاشی ، مسابقه ی داستان نویسی ، جشنواره ی بازی های محلی و…..
از این جا همیشه برام این کانون جذاب بود و بعد ها متوجه شدم این کانون به افراد اجازه ی کشف خودشون رو میده .
تنها جایی که فکر کردن رو به آدما یاد میده….
بزرگ تر شدم اینترنت اومد و گوشی ها پیشرفته تر شدن و حالا هر کسی یه کامپیوتر تو جیبش داشت!
دیگه همه سرگرم کامپیوترهای جیبیشون بودند و رفت و آمد ها و خبرها از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمتر و کمرنگ شد.
بازی های رایانه ای

بله کم کم فعالیت هایی که تو دنیای واقعی مفید بودند و باعث رشد اندیشه می شدند کمتر شدند
اما آیا آدما منتظر موندن دنیای مجازی فقط آسیب هاشو نشون بده ؟
نه بعد از اینکه اینترنت در دسترس عموم مردم قرار گرفت، مردم جذب بازی های رایانه ای شدند
به موازات بازی های رایانه ای مردم در مورد مسائل مختلف انجمن و فروم های مختلفی رو در اینترنت ساختند تا بتونند راجع مسائل مختلف باهم ارتباط و همفکری داشته باشند.
حالا دیگه همه سعی میکردند همگام با اینترنت و فضای مجازی رشد کنند.
در جامعه افرادی که بازی میکردند یا به اصطلاح گیمر بودند بسیار در زندگی با مشکلات بهتر دست و پنجه نرم می کردند چرا که بارها قبلا تابلوی بن بستGame Over رو دیده بودند و ناامید نشده بودند.
در تحقیقات و مطالعه روانشناسی مشخص شد ، بازی ها علاوه بر پرورش شخصیت آدم ها می تونند روی رشد نورونی مربوط به یادگیری آدم ها هم تاثیر داشته باشند.
بازی ها حتی می تونند معانی عمیق و فلسفی رو به گیمر یا مخاطبشون انتقال بدند.
بسیاری از کشورهای پیشرفته ی جهان اهمیت بازی و بازی های رایانه ای رو زودتر متوجه شدند و دست به کار شدند.
این کشورها جوامع حرفه ای گیمر ها رو ساختند و تورنومنت های بین المللی رقابتی ایجاد کردند.
در ایران هم متشکرم از همه ی مسئولین و سرمایه گزارانی که به این موضوع توجه می کنند و باعث رشد این صنعت می شن.
از اونجایی که در ابتدای مقاله خدمتتون عرض کردم ارتباط و سرگرمی دو دغدغه ی مهم کت روم بود ما برای بازی محور شدن کت روم برنامه ریزی کردیم .
بازی ها در کت روم
بازی ها برای مخاطب ایرانی باید از جایی شروع می شدند
اما کجا بهتر از بازی های نوستالژیک ،بازی هایی که بچه ها قبلا روی کاغذ بارها باهم بازی کردند و باهاشون خاطره دارند.
ما در اتاق فکر کت روم به این نتیجه رسیدیم: مخاطب، بازی های جدید با استراتژی های متفاوت رو در کنار بازی های نوستالژیک و خاطره آمیز بهتر درک خواهد کرد.
در صنعت بازی ، علاوه بر بازیکن (Gamer)افرادی که بازی می سازند (Game maker)هم مهم اند.
چرا که در این تجربه ی کاری در این حوزه متوجه شدیم بسیاری از بازی سازان ، بازی های بسیار مفید ، استراتژیک و مهیجی تولید کردند اما هیچ کدوم به درستی به دست مخاطب نرسیدند .مخاطبانی که شاید در این روزها بازی تنها وسیله ی رشد و پرورش فکر اون هاست.
بنابراین کت روم علاوه بر انتشار بازی های انحصاری خودش میزبان بازی هایِ بازی سازان جوان خواهد بود.
بازی ها در انواع مختلف ژانرها سبک اکشن (Action) ،سبک نقشآفرینی (RPG) ،سبک مبارزهای (Fighting) ،سبک ریسینگ (Racing) ،سبک استراتژی (Strategy) ،
سبک ورزشی (Sport) و…. در کت روم منتشر خواهند شد و طبق برنامه ریزی ها هر کدوم به دست مخاطب هدف خواهند رسید.
در فصل جدید کتروم، بازیهای متنوعتر و تورنومنتهای مختلفی با جوایز ارزنده خواهیم داشت تا فضای جذابتر و هیجانانگیزتری برای همه بسازیم. هدفمون اینه که با این برنامهها بتونیم یه کامیونیتی قدرتمند و فعال از گیمرهای ایرانی رو شکل بدیم؛ جایی که همه با هم رشد کنیم، بیشتر درگیر بشیم و تجربههای رقابتی بهتری داشته باشیم.
با ما همراه باشید ….

0 نظر
ارسال نظر